Leden behouden, handige en praktische tips voor sportverenigingen
22 september 2020
2 min. leestijd

Leden behouden, handige en praktische tips voor sportverenigingen

Wanneer je als sportvereniging/sportclub nieuwe leden binnen hebt gehaald wil je natuurlijk ook alle nieuwe leden behouden. Wil je een nieuw lid van het begin af aan betrekken bij de sportvereniging en heb je niet de tijd om iedereen persoonlijk te zien?

Maak dan gebruik van welkomstvideo`s.

leden behouden tips sportclub

Leden behouden met welkomstvideo`s

Hoe gaaf zou een lid het vinden als hij lid is geworden en kort daarna persoonlijk welkom wordt geheten door de vereniging?

Dit kan je op twee manieren doen:

1. Kost minder tijd, maar is minder persoonlijk: Maak een algemene welkomstvideo en stuur deze naar nieuwe leden. Dit kun je natuurlijk ook automatiseren.

2. Kost meer tijd, maar is veel persoonlijker: Maak/ of laat een welkomstvideo maken voor een nieuw lid. Soms vinden trainers dit best leuk om te doen.

Je kunt ervoor kiezen om dit zelf op te nemen of je kunt er het programma Bonjoro voor gebruiken.

Leden behouden software: Bonjoro

Met Bonjoro kan je jouw (proef)leden een persoonlijk berichtje sturen. Bonjoro heeft een gratis variant waarmee je prima kunt starten. Je kunt dan een seintje krijgen als iemand lid is geworden of een proefles heeft aangevraagd.

Stuur hem of haar dan een persoonlijk berichtje met bijvoorbeeld: “Ha Julie, wat tof dat je lid bent geworden van ……..! Je kan hier alvast meer informatie over de vereniging vinden en we zien je snel bij onze les. Mocht je er niet uitkomen, stuur ons even een berichtje. Veel plezier!”

Op die manier creëer je direct een persoonlijke en positieve band met het nieuwe lid. De kans is dan ook veel groter dan een proeflid daadwerkelijk lid wordt.

Hogere retentie / Betere onboarding voor leden behouden

We kennen bijna geen enkele sportvereniging die gebruik maakt van welkomstvideo`s , behalve dan de verenigingen die wij begeleiden. 😉 Deze aanpak kan een mega boost geven aan je vereniging.

Er is zowel een gratis als betaalde versie van Bonjoro. Bij Vereniging Tools gebruiken wij op dit moment de gratis versie. Je kunt Bonjoro via deze link bekijken >>>

Wil je dat Vereniging Tools helpt met het maken en automatiseren van deze video`s? Laat het ons weten op het Platform of via info@verenigingtools.nl

Over de schrijver
Mijn naam is Paul Verheul. Ik ben inmiddels al zo`n 10 jaar actief als verenigingsadviseur. Na mijn ALO opleiding tot gymdocent heb ik de opleiding verenigingsontwikkelaar gevolgd. Daarnaast heb ik een enorme passie voor marketing wat ik gebruik om sportverenigingen te coachen om vernieuwende & automatiseerbare manieren toe te passen om trainers, leden, sponsoren en vrijwilligers te werven.
Reactie plaatsen