Geautomatiseerd nieuwe leden werven voor sportverenigingen
22 september 2020 

Geautomatiseerd nieuwe leden werven voor sportverenigingen

Als bestuurslid of eigenaar van een sportvereniging/sportclub wil je regelmatig nieuwe leden werven. Helaas heb je meestal nog veel meer taken die je uit moet voeren waardoor je niet altijd de tijd hebt om je vereniging te promoten. Maar hoe zou het zijn als je geautomatiseerd (op de automatische piloot) nieuwe leden kunt werven? Met Vereniging Tools coachen wij sportverenigingen om dit proces te automatiseren.

Nieuwe leden werven met de ledenwervingsmachine

Met de online ledenwervingsmachine tover je website bezoekers (potentiële leden) om naar (proef)leden. Met de templates die Vereniging Tools voor jouw vereniging instelt loopt de machine vol automatisch. Hierdoor krijg je automatisch nieuwe leden binnen en kun jij mooi je tijd & energie steken in het behouden van je huidige leden. Ben je al klaar voor volle wachtlijsten op de club?

nieuwe-leden-werven-sportclub

Normaal zoekt een website bezoeker een gymvereniging via Google. Op de website van de vereniging bepaald de bezoeker (potentieel lid) vervolgens of zij/hij wel of niet overtuigd is om een proefles aan te vragen. Indien de bezoeker vervolgens besluit om geen proefles aan te vragen, stopt het proces. Dat is natuurlijk zonde omdat je als vereniging graag iemand wilt overtuigen om lid van jouw vereniging te worden.

Lidmaatschapspiramide

Zoals je hieronder in de lidmaatschapspiramide kunt zien zijn er meerdere treden om kennis te maken met een vereniging. De meeste mensen willen graag eerst een vereniging leren kennen voordat ze daadwerkelijk lid worden.

nieuwe-leden-werven-sportclub

En de meest laagdrempelige manier om dat te doen is op afstand (online). Het doel is dus om bezoekers op afstand kennis te laten maken met de vereniging. En dat doen we met behulp van de “ledenwervingsmachine“.

Bekijk ook de video met uitleg over de lidmaatschapspiramide

Nieuwe leden werven met e-mailmarketing

Voor de ledenwervingsmachine maken we gebruik van “e-mailmarketing” om een website bezoeker automatisch aan te sporen om zich uiteindelijk aan te melden voor een proefles.

De ledenwervingsmachine werkt als volgt:

  1. Websitebezoeker (potentieel lid) komt op de website van de vereniging
  2. Bezoeker doet mee aan iets dat de vereniging online weggeeft. Dat kan een challenge/video/tips of iets anders zijn. In dit voorbeeld kiezen we even voor een turnchallenge van een turnvereniging. Om mee te kunnen doen laat de bezoeker zijn/haar e-mailadres achter zodat de informatie verzonden kan worden (+ toestemming om gemaild te kunnen worden).
  3. Vervolgens stuurt het systeem  automatisch de online weggever naar het e-mailadres
  4. De dagen erna krijgt de bezoeker een aantal (automatische) mailtjes over de gratis challenge + extra informatie over de vereniging
  5. Daarna wordt de bezoeker automatisch uitgenodigd om deel te nemen aan een proefles of een activiteit.

Voordelen ledenwervingsmachine

Dit heeft drie grote voordelen voor de club:

  1. Het potentiële lid leert de vereniging beter kennen voordat hij/zij besluit om een proefles te volgen. Dit zorgt voor een hogere conversie, lees: meer aanmeldingen voor een proefles.
  2. Wanneer een websitebezoeker niet direct klaar is voor een proefles, verlaat hij/zij meestal de website. In deze situatie ontvang je de contactgegevens en kun je de bezoeker later alsnog overtuigen dat jij de vereniging bent dat bij hem/haar past.
  3. Alles loopt automatisch, ook de doorstroom naar proeflessen.

In het onderstaande overzicht is schematisch te zien hoe dit werkt.

Nieuwe-leden-werven-sportvereniging

Bekijk ook de video met uitleg over de ledenwervingsmachine

Growth hacking: exponentieel groeien met de ledenwervingsmachine

De ledenwervingsmachine loopt volledig automatisch. Echter kun je de machine wel harder laten werken door te zorgen dat je meer bezoekers op je aanmeldpagina krijgt.

Dit kan op 3 manieren:

1. Je website hoger in Google laten komen, zo wordt je eerder vindbaar voor bezoekers.

2. Meer mensen naar de aanmeldpagina sturen vanuit bijvoorbeeld Social Media (Facebook, Instagram etc.).

3. Het boosten van meer bezoekers d.m.v. advertenties uit Google of Social Media.

Met name het gebruiken van advertenties kan ervoor zorgen dat je veel meer bezoekers krijgt en kan veel extra leden opleveren.

Hieronder kun je schematisch zien hoe dat werkt.

Nieuwe-leden-werven-sportvereniging

Nieuwe leden werven door online te adverteren

Nieuwe-leden-werven-sportvereniging

Advertentie voor sportclub case study

Nieuwe-leden-werven-sportvereniging

Vereniging Tools helpt jouw vereniging/sportclub om advertenties op te zetten en op de juiste manier in te zetten om de ledenwervingsmachine optimaal te laten draaien. Klik hier om te starten met de ledenwervingsmachine >>

Of neem voor meer info contact met ons op: contact

Over de schrijver
Mijn naam is Paul Verheul. Ik ben inmiddels al zo`n 10 jaar actief als verenigingsadviseur. Na mijn ALO opleiding tot gymdocent heb ik de opleiding verenigingsontwikkelaar gevolgd. Daarnaast heb ik een enorme passie voor marketing wat ik gebruik om sportverenigingen te coachen om vernieuwende & automatiseerbare manieren toe te passen om trainers, leden, sponsoren en vrijwilligers te werven.
Reactie plaatsen