Creatief geld inzamelen voor de sportvereniging. Vrijwel iedere sportclub eigenaar of bestuurslid van de sportvereniging is wel op zoek naar hoe je inkomsten kunt genereren. Bij geld inzamelen denken we vaak alleen maar aan het vinden van sponsoren. Toch is creatief geld inzamelen voor je sportclub soms makkelijker dan je denkt. En als je het slim aanpakt kunt je geld inzamelen ook nog eens automatiseren ook! In dit artikel deel ik verschillende manieren om geld op te halen voor sportclubs met je.
Geld inzamelen en sponsoren vinden met offline sponsorwervingsacties
1. Activiteiten
Als sportclub is het interessant om zelf activiteiten te organiseren. Succesvolle activiteiten zorgen voor extra inkomsten en dragen ook nog eens bij aan ledenbehoud (wat ook bijdraagt aan langdurige extra inkomsten). Organiseer een kamp voor alle leden, een bioscoop avond in de accommodatie met een film en popcorn of plan een uitdagende speurtocht.
Bij een aantal verenigingen hebben we meegemaakt dat een driedaags kamp bij een vereniging van circa 200 leden, 60 aanmeldingen had en uiteindelijk een winst van 1000+ euro had opgeleverd. De leden vonden het geweldig en vragen regelmatig wanneer de volgende editie is.
Wanneer je merkt dat een activiteit succesvol is kun je overwegen om de activiteit jaarlijks plaats te laten vinden. Je zult zien dat er steeds meer leden zullen deelnemen aan het kamp.
Extra tips voor geld inzamelen met activiteiten
• Communiceer evenementen ruim op tijd (minimaal 3 maanden van ten voren)
• Maak een evenementen jaarplanning voor de leden van de vereniging
• Probeer bij evenementen een upsell toe te passen. Biedt bijv. een extra optie voor een T-shirt met het jaar van het kamp erop
• Zorg ervoor dat evenementen niet alleen leuk zijn voor de leden maar ook voor de vrijwilligers.
2. Sportdagen/ fundraising dagen
Organiseer met de vereniging een sportdag. Huur een accommodatie af voor een paar uur. Bedenk een aantal leuke spelonderdelen en stel een programma op. En je hebt al snel een geweldige sportdag voor leden.

3. Grote Club Actie
De grote Club Actie kan erg effectief werken. Ik heb sportclubs gezien die 10.000+ euro per jaar ophaalden. Het is wel belangrijk dat je veel energie stopt in het promoten van de actie om er maximale inkomsten mee binnen te halen.
4. Bedrijven
Wanneer je op zoekt bent naar nieuwe sponsoren is het belangrijk om een concreet sponsorwervingsplan te hebben. Dit plan hoeft geen groot boekwerk te zijn. Er zijn wel een aantal punten die je moet weten voordat je succesvol sponsoren kunt werven.
1. WHY: Waarom is de sportclub op zoek naar sponsoren? Waar is de vereniging voor het sparen? Waarom zouden bedrijven de vereniging willen sponsoren?
2. HOW: Op welke wijze gaan jullie de potentiele sponsoren benaderen? Waar zijn aanknopingspunten met partners?
3. WHAT/ Whats in it for me?: Wat is het aanbod voor de potentiele sponsoren? Welke pakketten heeft de vereniging aan te bieden? Wat zijn de voordelen voor de potentiele sponsoren?
Extra tips voor geld inzamelen bij bedrijven
• Zorg voor duidelijke afgebakende pakketten met alle voordelen erbij beschreven
• Bied altijd meer dan één keuze maar nooit meer dan vier opties. Bij één optie hebben mensen het gevoel dat ze geen keuze hebben, bij meer dan vier opties hebben mensen het gevoel dat ze niet kunnen kiezen en zullen daardoor geen keuzes maken
• Maak het ook zichtbaar voor het bedrijf, stuur een foto/video als het bord staat of stuur regelmatig een link van social media posts.
5. Affiliate marketing/sponsorprogramma`s
Affiliate is een vorm waarbij de sportvereniging een deel van de inkomsten krijgt bij het verkopen (of promoten) van producten of diensten. Er zijn zowel online als offline vormen. Je kunt bijvoorbeeld afspraken maken met een kleding leverancier waarbij de sportclub een percentage afdracht ontvangt bij elk verkocht kleding artikel aan leden van de sportclub.
Extra tips voor geld verzamelen affiliates
- Schrijf een blog waarin je je unieke link promoot.
- Plaats je unieke link van op de website en in de handtekening bij het verzenden van e-mails, zo krijg je meer bezoekers en heb je een grotere kans op meer commissie.
- Maak op de site een eenvoudige “landingspagina” aan waar leden je unieke links van het programma kunnen vinden.
6. Fysieke veilingen
Verzamel met de sportclub spullen die leden niet meer gebruiken, koop (nieuwe) spullen op of verzamel diensten die je als vereniging kunt aanbieden en organiseer een veiling avond. Een deel van de opbrengsten kunnen dan naar de vereniging gaan en eventueel naar een goed doel.
Extra tips voor geld verzamelen met fysieke veilingen
• Zorg ervoor dat er minimaal één product of dienst is dat heel aantrekkelijk is zodat er een hoge opkomst is.

7. Organiseren van wedstrijden
Als sportclub is het mogelijk om wedstrijden te organiseren. Het is dan mogelijk om entree te vragen voor de wedstrijden en/of deelnemers inschrijfgeld te laten betalen. Als extra kun je overwegen om de catering zelf te regelen en daar een klein bedrag voor de vragen.
8. Jubilea en shows
Het komt vaak voor dat sportclubs een voorstelling, show of demonstratie organiseren. Soms zelfs jaarlijks en anders tijdens een jubileum jaar. In de praktijk draaien sportclubs vaak verlies hiermee. Als je het goed in elkaar zet is het mogelijk om en een prachtige show neer te zetten en ook nog eens extra inkomsten te genereren.
9. Flessen(doppen) inzamelactie
Soms organiseren verenigingen een flessen(doppen) inzamelactie. Mensen associëren het inleveren/ weg geven van flessen(doppen) minder met “geld weggeven” waardoor het voor veel mensen een laagdrempelige manier is om flessen(doppen) in te leveren.

10. Kinderfeestjes
Een methode dat steeds meer in opkomst is. Als vereniging kun je leden de mogelijkheid bieden om het kinderfeestje bij de accommodatie van de sportclub te houden. Ouders zijn al snel bereid om 150 euro te betalen voor een leuk kinderfeest. Regel er wat hapjes en drankjes bij en geef een vergoeding aan één van de trainers om een leuke training te organiseren.

11. Verkoopacties aan de deur
Bloembollen, chocolade, speculaas, oliebollen, stroopwafels, paaseieren, kerstkransen acties. Oneindig mogelijkheden om producten aan de deur verkopen. Veel sportclubs maken er gebruik van. Zoek een bedrijf in de omgeving als partner en verkoop het samen met de leden in de buurt om geld in te zamelen.
Een alternatief is om zelf producten in te kopen bij bijvoorbeeld de Makro of zelfs nog leuker maak het met de leden zelf. Organiseer een taartbakavond samen met de leden en laat ze de taarten in de buurt verkopen om geld in te zamelen. Wanneer een lid zelf iets maakt is de kans vele malen groter dat hij/zij daar trots op is en dit wilt verkopen voor de sportvereniging.

12. Sponsorlopen
Als sportvereniging kun je een sponsorloop organiseren waarmee leden geld op kunnen halen voor een klein bedrag per behaalde afstand. Dit kan ook in andere sportvormen zijn zoals fietsen, zwemmen etc. Wanneer je als sportclub dit niet zelf wilt organiseren kun je ervoor kiezen om deel te nemen aan een evenement van een andere organisatie. Zoals een halve marathon of Nieuwjaars duik etc.
13. Sponsor dag
De sponsordag lijkt op een sponsorloop maar dan in een eigen sportjasje. Bedenk een aantal leuke challenges binnen jouw sport. Maak een sponsorkaart met het logo van de vereniging en de challenges erop en deel ze uit aan de leden. Leden kunnen aan familieleden vragen om zich voor een klein bedrag te laten sponsoren voor de behaalde challenges. Bedenk tot slot een uitdagende naam voor de wervingsactie.

14. Kras/bingo kaarten actie
Verzamel met de vereniging uitdagende prijzen en/of diensten en maak een zelf kras of bingo kaarten waarmee deelnemers prijzen kunnen winnen.

15. BBQ van de vereniging
Organiseer met de sportvereniging een BBQ. Vraag aan de deelnemers van de sportvereniging een bedrag voor de onkosten + een kleine marge. Een BBQ is daarnaast een gezellig activiteit dat kan bijdragen aan leden, trainers en vrijwilligersbehoud.

16. Pannenkoeken avond (of ontbijt)
Ga met een aantal leden van de sportclub pannenkoeken bakken en organiseer een pannenkoeken avond (of ontbijt) voor de leden en vraag hier een klein bedrag voor. Doordat het erg goedkoop is om pannenkoeken te maken en leden het geweldig vinden om pannenkoeken te eten, creëer je als club er snel meer inkomsten mee.

17. Rommelmarkt organiseren
Als sportclub kan het succesvol werken om een rommelmarkt te organiseren in de gymzaal voor leden en de buurt. Vraag entree geld en eventueel een bedrag voor standhouders. Controleer van ten voren bij de gemeente of de gymzaal gebruikt mag worden om een rommelmarkt te organiseren. Het kan zijn dat hier een vergunning voor nodig is.

18. Clinics/workshops
Als sportclub kun je clinics of workshops organiseren. Vraag voor een workshop een paar euro aan deelnemers. Wellicht werf je er ook meteen nieuwe leden mee.
19. Geld inzamlen met NL doet
NL Doet is de naam van een jaarlijks terugkerende vrijwilligers dag in Nederland. Als sportclub kun je een aantal klussen aangeven die je gaat uitvoeren samen met meerdere vrijwilligers bij de vereniging. De vereniging kan een beloning tot maximaal 350 euro daarvoor ontvangen. Clubs kunnen gemakkelijk deelnemen via de website van NL doet.
20. €2,50 challenge
Geef leden 2,50 euro waarmee ze moeten proberen om het bedrag te vermenigvuldigen. De een zal een taart bakken en verkopen, de ander zal spullen gaan ruilen en verkopen. Aan het eind van de challenge leveren de leden het geld weer in. Het voordeel van deze sponsorwerving actie is dat de leden zelf kunnen bepalen op welke wijze ze geld gaan ophalen kan iedereen zelf doen wat bij hem of haar past.
21. Club van ….
De club van 25, 50 of 100 is een soort partnerschap met de sportclub. Investeerders betalen jaarlijks een klein bedrag om de vereniging te sponsoren. Vaak hebben investeerders de mogelijkheid om mee te bepalen aan welke projecten het budget gespendeerd moet worden.
22. Ondersteuning gemeente
Soms zijn gemeentes bereid om te investeren in een sportvereniging. Dit doen ze echter meestal niet standaard. Zorg ervoor dat je met een goed plan naar de gemeente gaat en dat je kunt beargumenteren waarom het zo belangrijk is dat de gemeente de vereniging financieel steunt. De gemeente zal over het algemeen eerder ondersteunen met een incidentele financiële bijdrage dan een structurele.
Geld inzamelen en sponsoren vinden met online sponsorwervingsacties
1.Google AdSense
Google AdSense is het advertentienetwerk van Google waarmee website-eigenaren geld kunnen verdienen door tekst- en beeldadvertenties te plaatsen. Google AdSense is afhankelijk van Google Ads, het advertentieprogramma dat adverteerders in staat stelt hun advertenties via het AdSense-netwerk te verspreiden. Als sportclub kan dit interessant zijn als je veel bezoekers op je website hebt. Wees er wel van bewust dat er hiermee advertenties op je website komen te staan en dit niet altijd bevorderlijk is voor de bezoekers van je website.
2. Online veiling van de club
Als sportclub kun je ook een online veiling op zetten. Verzamel met de club spullen die leden niet meer gebruiken, koop (nieuwe) spullen op of verzamel diensten die je als vereniging kunt aanbieden en veil ze online. Dit kan al gemakkelijk op www.marktplaats.nl of in de Market op Facebook. Een deel van de opbrengsten kunnen dan naar de sportvereniging gaan en eventueel naar een goed doel. Daarnaast is het voordeel van een online veiling dat leden de campagne kunnen delen naar andere mensen.
3. Youtube
Sommige sportclubs zijn actief op Youtube en plaatsen video`s die veel bekeken worden. Wanneer je voldoende kijkers hebt kun je overwegen om advertenties te laten plaatsen op de video`s. Per bekeken video kun je dan een paar cent ontvangen. Je hebt wel een hoop kijkers nodig om hier iets uit kunnen halen.
Goed om te weten:
Om advertenties te kunnen draaien op je Youtube kanaal moet je kanaal in de afgelopen twaalf maanden minimaal 4.000 uur zijn bekeken en ten minste 1.000 abonnees hebben.

4. Whatsapp/ tikkie sponsoring
Schrijf een mooie bericht over de sportclub en de wervingsactie en een plaats een tikkie link in de tekst. Vraag de leden of ze het bericht willen delen met andere mensen. Je kunt ook instellen dat mensen zelf het bedrag kiezen bij het accepteren van een betaalverzoek.
5. Online lotenverkoop/win actie
Deze sponsormethode lijkt op de online veiling. Alleen in dit geval kopen mensen online loten en maken ze kans om prijzen te winnen. Het aantal loten verhoogd dan de kans om iets te winnen i.p.v. wie het hoogste bedrag biedt.
Andere vormen van sponsoring
Bij inzamelacties moeten leden bijna altijd geld inzamelen voor de sportclub zonder daar direct iets voor terug te krijgen. Maar wat als er nu ook een deel naar de leden zelf toe gaat? Zo kun je ervoor kiezen om een percentage uit te keren aan leden. Dat hoeft niet perse met geld te zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om korting op de contributie te geven of punten laten sparen om iets te winnen. Of als je kijkt naar de eerder beschreven €2,50 challenge. Daar kun je bij leden aangeven dat wanneer je meer dan €5 inzamelt je de €2,50 mag houden, of met de €2,50 een cadeau uit kan zoeken bij de sportclub.
Stimuleringsmethoden bij sponsorwerving
Vanuit verschillende theorieën is bewezen dat je als persoon graag iets terug doet voor iemand die iets voor jou heeft gedaan/ of iets aan jou heeft gegeven. Probeer dus als sportclub niet alleen altijd geld op te halen maar probeer ook iets terug te geven. Vanuit de theorieën blijkt de grootte van de attentie weinig uit te maken. Probeer bijvoorbeeld de leden pennen van de sportvereniging (met het logo van de vereniging erop) en eventueel een begeleidend kaartje te laten verspreiden. En laat de leden dezelfde personen twee weken later opzoeken met de inzamelactie.
Niet alleen is het dan voor de leden makkelijker om deze mensen te benaderen maar de kans is ook veel groter dat ze de vereniging willen sponsoren (en waarschijnlijk ook met een hoger bedrag). Geld inzamelen gaat hiermee een stuk sneller. De kosten van de pennen heb je daarmee al snel terugverdiend. Daarnaast kan deze actie de sportclub positief promoten en kan nieuwe leden opleveren.

Communicatie bij online sponsoracties
Werk op de site met landingspagina`s per sponsoractie zodat je een sponsorwervingsactie duidelijk kan toelichten. Dit werkt een stuk beter dan een klein stukje tekst op de website. Met een landingspagina kun je de actie ook gemakkelijker delen op Social Media. Je kunt dan een directe link plaatsen op Social Media zodat mensen niet de hele site hoeven door te scrollen en direct de wervingsactie kunnen zien. Bij een landingspagina zorg je dat mensen altijd maximaal één actie uit kunnen voeren (één call-to-action), dus het inschrijven voor de wervingsactie, het doneren van een bedrag etc. Als er teveel acties mogelijk zijn op een pagina, zijn mensen te snel afgeleid en zullen ze afhaken, zonder de sportclub te helpen.

Sneller geld verzamelen door het automatiseren van sponsoring
Tegenwoordig zijn er veel programma`s beschikbaar om als sportclub geld te “innen”. Hierdoor hoef je niet altijd meer afhankelijk te zijn van andere partijen en ben je als sportvereniging in staat om zelf inzamelactie op te zetten. Daarnaast is het als club verstandig om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Hierdoor kosten taken minder tijd en is de kans groter dat de taken uitgevoerd worden. Er bestaan een aantal tools die verenigingen kunnen helpen.
Meer geld inzamelen met behulp van een webshop
Met een webshop kan je gemakkelijk producten aan leden verkopen. Bijvoorbeeld als je een turnpakje aan de leden wilt verkopen. Ook kun je een webshop gebruiken om bijvoorbeeld online loten te verkopen of een veiling te houden. Een handig gratis systeem om dit op te zetten is Ecwid (gratis tot 10 aangeboden producten). Als je meer producten aan wilt bieden dan is Ecwid ook een stuk goedkoper dan de meeste alternatieven. De webshop kan gekoppeld worden aan je huidige website of als aparte website. Daarnaast heeft het als één van de weinige gratis webshops iDeal integratie. Ook kan dit gebruikt worden om betalingen voor evenementen (zoals een kamp) te incasseren, zonder de kosten bij het gebruik van bijvoorbeeld Eventbride.
Wil je echt betere conversies maken (meer verkopen/leden aantrekken) dan is Plug&Pay één van de beste programma`s met iDeal integratie. Hiermee zet je in een handomdraai de meest effectieve betaalpagina’s en lidmaatschappen op.
Wil je weten hoe je ervoor kan zorgen dat meer leden zich aanmelden via je aanmeldpagina van de vereniging? Dan is dit gratis e-book met tips zeker een aanrader om te lezen!
Tikkie/betaalverzoeken
Tikkies en betaalverzoeken zijn tegenwoordig steeds meer in opkomst. De meeste banken hebben tegenwoordig een app waarmee je betaalverzoeken kunt verzenden. Voor mensen is het accepteren van betaalverzoeken veel gemakkelijker dan het overmaken van bedragen waarbij ze eerst een rekeningnummer moeten op zoeken en invoeren.
Whatsapp verzendlijsten
Tegenwoordig heeft bijna iedereen Whatsapp. Voor sommige sportverenigingen kan het handig zijn om met Whatsapp verzendlijsten te werken. Met de verzendlijst-functie kan je een bericht versturen naar meerdere contacten tegelijkertijd. Verzendlijsten zijn opgeslagen lijsten van ontvangers naar wie je snel een zendbericht kan toesturen zonder dat je ze iedere keer opnieuw hoeft te selecteren. Zo kun je ook gemakkelijk inzamelacties promoten en extra informatie versturen.

Geld inzamelen met de Spond-app
Spond kan een handige gratis app zijn voor trainers en bestuursleden. Spond is een oplossing voor het organiseren van sportgroepen/activiteiten. Bij Spond heb je alle communicatie tussen trainers, sporters en ouders op één plek. Ook kan dit gebruikt worden om Sponsorgroepen op te zetten. Spond heeft ook een aantal handige betaalmogelijkheden voor groepen. Geld inzamelen wordt daarmee een stuk gemakkelijker!
Automatische incassos
Er zijn een hoop sportverenigingen die nog geen gebruik maken van automatische incasso`s. Soms zijn de kosten hiervoor iets hoger, echter kan het automatiseren van de betalingen enorm veel tijd schelen. Vaak kun je dit via je eigen bank regelen. Een online alternatief is GoCardless dat erg prettig werkt. Met een online link heb je zo een (extra) automatische incasso aangemaakt.
Plug&Pay is een stuk veelzijdiger software voor lidmaatschappen dan GoCardless maar is helaas niet gratis. Zeker wanneer je af en toe lidmaatschappen moet aanpassen werkt het een stuk prettiger. Start hier een gratis trial.
Social Media
Hootsuite is een prettig programma om berichten voor Social Media vooruit in te plannen. De berichten kunnen ook tegelijk op meerdere Social Media kanalen gedeeld worden. Met de gratis versie kun je maximaal 30 berichten tegelijk inplannen op twee platformen. In een paar uur heb je zo een maand vol met Social Media posts bedacht en ingepland. Op de manier kun je van ten voren een inzamelactie uitwerken en meteen de gehele Social Media campagne inplannen. Geld verzamelen en het promoten van de acties worden daardoor een stuk minder tijdsrovend.
Meer tips & begeleiding voor geld inzamelen?
Ik hoop dat je een hoop waarde uit dit artikel hebt kunnen halen en dat geld inzamelen hiermee een stuk gemakkelijker zal gaan. Ben je al een tijdje bezig met geld inzamelen maar lijkt het niets op te leveren of weet je gewoon niet hoe je moet beginnen? Bekijk dan eens het Kickstart Platform van Vereniging Tools, zodat je het geld inzamelen niet langer alleen hoeft te doen. Wij leren sportclub eigenaren en bestuursleden met onze Cursus Sponsorwerving stap voor stap hoe ze effectief meer inkomsten binnen kunnen halen voor de sportvereniging. Hierdoor hoeven bestuursleden het wiel niet zelf uit te vinden en scheelt het ze een hoop tijd en energie. Wil je eens sparren over geld inzamelen voor jouw sportclub? Stuur me dan eens een berichtje, ik denk graag met je mee!