Hoe krijg je de sportclub hoger in Google? Praktische tips
19 september 2020 

Hoe krijg je de sportclub hoger in Google? Praktische tips

Als vereniging is het van essentieel belang dat je een (goede) website hebt. Een vraag die veel bestuurders zichzelf stellen is dan ook, hoe komt onze sportclub hoger in Google? Een website zorgt ervoor dat je beter gevonden kunt worden door nieuwe potentiële leden. Daarnaast is de website één van de allereerste momenten dat potentiële leden in aanraking komen met je vereniging. Je wilt dus direct een eerste goede indruk geven aan de bezoekers van je website.

1. De website van de sportclub

Een professionele website toont autoriteit en vertrouwen aan bezoekers. Vaak denken we hier als bestuurslid van de vereniging weinig over na. Maar stel je eens voor wat een ouder van een turn(st)ers denkt als hij/zij op een (slechte) website van een gymvereniging komt. “Kan ik deze vereniging wel mijn kind toe vertrouwen??”.

Tegenwoordig zijn er veel opties voor verenigingen om tegen een lage prijs en redelijk gemakkelijk een website op te zetten.

1.1. Gratis Weebly site

Met Weebly kun je gemakkelijk zelf een gratis website bouwen met beperkte features dat voor een basis website prima voldoet. Wil je wat meer features? Dan kun je tegen lage kosten een betaald pakken nemen. Via deze link kun je 10% korting krijgen op Weebly >>

Het nadeel van webbouwers zoals Weebly is dat ze over het algemeen minder goed vindbaar zijn op Google. Niet helemaal optimaal als je ook nieuwe leden wilt werven dus.

1.2. Betaalde website

De allerbeste resultaten voor websites hebben wij gezien met de Phoenixsite software. Het is een stuk duurder maar als je bereid bent om in professionaliteit en vindbaarheid te investeren is het het zeker waard!

Dit online programma werkt net zo makkelijk als met Weebly, alleen wordt de vindbaarheid op Google nog eens extra geboost en kun je zelf veel strakkere webpagina`s maken. Ook zijn er veel meer mogelijkheden in de webboulder. Met Beter Turnen zijn we ook eerst gestart met een Weebly site en later overgestapt naar een Phoenixsite. Binnen enkele weken stonden we bovenaan in Google. Als je veel moet concurreren met andere verenigingen in de omgeving is het zeker de moeite waard om Phoenix te proberen. Via deze link kun je meer over Phoenixsite vinden en een 14-dagen gratis trial proberen >>>

2. Optimalisatie vindbaarheid website van de sportvereniging

Als vereniging is het belangrijk om vindbaar te zijn op het internet. Je wilt natuurlijk dat wanneer een potentieel lid, vrijwilliger of trainer op zoek is naar een turnvereniging dat hij/zij bij de website van jullie vereniging uitkomt.

Om vindbaar te zijn op het internet is het belangrijk om met de vereniging bovenaan in de zoekresultaten te komen van zoekmachines. Google is de grootste zoekmachine.

Om hoger in Google te kunnen komen moet een website goed geoptimaliseerd zijn. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimalisation) genoemd. Google eist namelijk meer en meer dat je website gebruiksvriendelijk en toegankelijk is voor de bezoekers op je website.

Helaas zijn er maar weinig verenigingen die hun website echt goed op orde hebben. Dat geeft jullie vereniging mooi de mogelijkheid om op het internet makkelijk boven de andere buurtverenigingen uit te steken.

Er is een tool die je kunt helpen om de website van de vereniging te optimaliseren.

2.1. Contentking

Contentking is een handige tool die je website realtime monitort. Het laat precies zien welke zaken je op je website moet aanpassen om hoger in Google te komen. Contentking heeft een 14-dagen gratis trial om je website te checken en aanpassingen te maken. Hierna wordt het lidmaatschap niet automatisch verlengd waardoor je het vrijblijvend kunt proberen. Klik hier om Contentking te bekijken >>>

Kun je meer tips gebruiken voor het optimaliseren van je website? Stel je vraag vooral in de community. Beter Turnen heeft hier de afgelopen jaren veel ervaring in opgedaan en helpt je graag!

2.2. Pingdom Tools

Gebruik de gratis tool van Pingdom om te testen hoe snel de website van jullie vereniging is. Klik hier om de tool te bekijken >>>

Bij voorkeur ligt dit tussen de 1-2 sec. Bij een laadtijd langer dan 3 verlaten veel bezoekers een website.

Tip: Je kunt dit versnellen door enkele delen van de website uit te schakelen zoals plug-ins die niet gebruikt worden of bepaalde animaties. Hierbij werkt vaak: minder = meer snelheid.

3. Je sportclub toevoegen aan Google: mijn bedrijf

Als je als vereniging goed vindbaar wilt zijn op Google dan is het toevoegen van de vereniging aan “Google: mijn bedrijf” een simpele quick win.

Je vereniging wordt dan aan de rechterzijde van Google weergegeven als iemand in je omgeving zoekt naar “sportvereniging” of “sportclub”. Je valt hierdoor als vereniging extra op en bezoekers kunnen ook nog eens lestijden, contactgegevens en foto`s bekijken. Een soort nieuwe vorm van het “oude telefoonboek” dus. 😉

sportclub-hoger-in-google

Voorbeeld sportclub in Google

Daarnaast kun je ook de locatie van de vereniging zichtbaar maken in Google Maps. Met ons Kickstart lidmaatschap leren we sportclub stap voor stap hoe ze zich aan kunnen melden voor Google mijn bedrijf en voor Google Maps.

4. Social Proof om met de sportclub hoger in Google te komen

Hoe verzamel je social proof voor de gymvereniging om meer leden (en trainers) te werven?

Potentiële leden en trainers maken keuzes aan de hand van social proof. Des te beter de recensies des te groter de kans dat iemand lid wil worden bij jouw vereniging!

Social proof is één van de 7 principes van de onderzoeker Robert Cialdini.

De zeven principes van Cialdini om iemand te overtuigen zijn:

  • Wederkerigheid (reciprocity)
  • Toewijding en consistentie (commitment & consistency)
  • Sociale bevestiging (social proof)
  • Sympathie (liking)
  • Autoriteit (authority)
  • Schaarsheid (scarcity)
  • Eenheid (ergens bij horen)
Over de schrijver
Mijn naam is Paul Verheul. Ik ben inmiddels al zo`n 10 jaar actief als verenigingsadviseur. Na mijn ALO opleiding tot gymdocent heb ik de opleiding verenigingsontwikkelaar gevolgd. Daarnaast heb ik een enorme passie voor marketing wat ik gebruik om sportverenigingen te coachen om vernieuwende & automatiseerbare manieren toe te passen om trainers, leden, sponsoren en vrijwilligers te werven.
Reactie plaatsen